“Mijn moeder doet haar eigen ding, terwijl ik het gevoel heb dat het geregeld is. Dat geeft rust.”

In de serie “Verhalen van klanten” gaat Hello 24/7 op bezoek bij haar klanten thuis. Waarom hebben ze gekozen voor Hello 24/7? En wat is hun persoonlijke situatie? In deze editie lees je het verhaal van Petra, wiens moeder geconfronteerd werd met de ziekte van MS.

Om privacyredenen worden niet de volledige naam en geen foto van Petra en haar moeder gebruikt.

Een fulltimebaan, sociale afspraken én een hond: op sociaal en professioneel vlak heeft Petra een goed gevulde agenda. Die dagelijkse dynamiek veranderde toen haar moeder in 2017 de diagnose MS kreeg, waarna ze op zoek ging naar een ondersteunende alles-in-één zorgverlener. ‘’Nu ik het gevoel heb dat het geregeld is, heb ik meer rust.’’

‘’Die fase- waarin je als kind meer voor je moeder gaat zorgen dan andersom – je weet dat die ooit komt. Ik had het alleen niet zo snel verwacht’’, vertelt Petra. Vanuit haar splinternieuwe woning in Etten-Leur rijdt ze dagelijks naar werk, waar ze een leidinggevende functie vervult in een chemiebedrijf. Het is 2017 als ze merkt dat haar normaal zo zelfstandige moeder de huishoudtaken niet goed meer kan bijhouden. Het gevolg van de spierziekte MS. ‘’Daar heb ik in het begin veel verdriet van gehad. In het gesprek met de huisarts kreeg ik te horen dat ik moest gaan mantelzorgen. Dan heb je aan mij niet de goede. Ik woon een flink eind weg en ben een techneut: ik zorg voor oplossingen. Dat gaat me beter af dan alles zelf doen.’’

‘’Die fase- waarin je als kind meer voor je moeder gaat zorgen dan andersom – je weet dat die ooit komt. Ik had het alleen niet zo snel verwacht’’

– Petra

Daarom begon Petra al snel na de diagnose met het zoeken naar een oplossing. Een rol die haar beter past dan die van de klassieke mantelzorger. ‘’Ik ben echt een regelaar, wil de opties voor me hebben liggen. Maar ik ben toch nog een jaar op zoek geweest naar een oplossing waar mijn moeder en ik ons beiden in konden vinden.’’

In de tussentijd was ze, voor de zekerheid, dag en nacht bereikbaar. ‘’Het is wel eens gebeurd dat ze me per ongeluk midden in de nacht belde. Daarna nam ze niet meer op, en racete ik naar Breda. Gelukkig hebben we daar achteraf nog lol om gehad’’, vertelt Petra lachend. ‘’Dan stond ik voor de deur en vroeg ze verbaasd: wat doe jíj nou hier?’’

‘’Als ik nu bel is dat omdat het goed is om elkaar weer ter spreken, en niet om te controleren of er iets aan de hand is’’

– Petra

Uiteindelijk vond Petra de oplossing in de services van Hello 24/7. ‘’Mijn moeder is iemand die altijd voor anderen klaarstaat. Tegelijkertijd wordt ze niet graag geholpen. Echt een ‘laat me lekker m’n ding doen’ mentaliteit. Daarom is het vooral de privacy die Hello 24/7 biedt die ons heeft overgehaald: mijn moeder doet haar eigen ding, terwijl ik het gevoel heb dat het geregeld is. Dat geeft rust.

Terwijl die noodzakelijke telefoontjes nu minder belangrijk zijn, merkt Petra dat ze haar moeder eigenlijk nog regelmatig belt. ‘’Eigenlijk ben ik dat precies zo blijven doen. Maar als ik nu bel is dat omdat het goed is om elkaar weer te spreken, en niet om te controleren of er iets aan de hand is. En als het er eens niet van komt maak ik me niet meteen ongerust. Dat is een groot verschil.’’

Weten wat Hello 24/7 voor jou kan betekenen?

Bel of mail ons gerust! We nemen de tijd voor je om je situatie door te nemen. Vervolgens lichten we graag toe wat de mogelijkheden zijn. Je krijgt altijd een eerlijk advies.

  • 085 – 80 85 222
  • vragen@hello247.nl